Bylinky na nervy

Jste nervózní, nemůžete spát, máte nanicovatou náladu? Uvařte si bylinkový čaj, který vás potěší hned dvakrát. Nejprve siestou při jeho přípravě a konzumaci a potom prostřednictvím účinků, které na sobě pocítíte. Jen neočekávejte, že hned po prvním hrnku čaje z vás všechno jako zázrakem spadne. Chce to trochu trpělivosti. Účinek se může projevit až po týdnu či dvou týdnech užívání. Zároveň je třeba myslet na to, že se musí při konzumaci dodržovat doporučené pauzy.

  • Meduňka lékařská

meduňkaTato nenápadná keříkovitá bylina je velmi aromatická a překvapí vás už na zahradě, když vám její vůně brnkne do nosu pokaždé, když ji míjíte. Čaj z ní připravený je lahodně jemný a chuťově osvěžující. Léčivé účinky meduňky spočívají ve zklidňujícím efektu, proto je ideální pít vývar z této byliny hlavně před spaním, usnadňuje usínání a navozuje příjemné sny. Do jednoho šálku použijeme jednu kávovou lžičku sušené natě. Pokud si směs připravujeme sami, myslíme na to, že meduňka se musí sušit rychle, jinak hnědne a svou jemnou chuť ztrácí. Její výhodou je, že se může užívat dlouhodobě a podává se též těhotným a dětem.

Kromě čaje si můžeme připravit meduňkový likér: svaříme 1 litr bílého vína s 10 lžícemi nasekané meduňkové natě, scedíme, přisladíme 1 lžící medu a dochutíme citronem – takto připravený nápoj pijeme teplé dvakrát denně.

Jednoduchá je také výroba meduňkového sirupu: do 2,5 l svařené vlažné vody vmícháme 2 hrsti drcených meduňkových listů a natě a 2 nakrájené citrony. Necháme dva dny louhovat a scedíme. Zvlášť svaříme 0,5 kg cukru v 0,5 l vody a smícháme vše dohromady. Necháme v lednici a používáme jako sirup do čaje.

  • Kozlík lékařský

Tato léčivka má výrazně silné zklidňující účkozlík lékařskýinky, které se na rozdíl od jiných mohou projevit okamžitě. Na rozdíl od chemicky vyrobených léků na užívání kozlíku nevzniká závislost. Ke kozlíku se s důvěrou mohou obrátit přepracovaní nespavci, neurotici, hysterici i lidé trpící různými fóbiemi. Popíjení odvaru mírní křeče, zklidňuje bušení srdce a následky stresu. Kozlík se však nedoporučuje těhotným a malým dětem. Užívat by se neměl dlouhodobě, již po třech dnech se doporučuje stejně dlouhá třídenní pauza. Kvůli silným účinkům by se neměl kombinovat s dalšími léky, např. s prášky na spaní. Čaj si připravte  z jedné čajové lžičky drceného oddenku kozlíku. Pokud vám nevyhovuje specifická vůně-nevůně kozlíku, dolaďte čaj doplněním meduňky nebo máty. Domácích receptů na použití kozlíku příliš není, ale kromě čaje se nejčastěji používá lihová tinktura, která se dá koupit v lékárně a polyká se po lžičkách. Kozlík lze také zakoupit ve formě tabletek. Zvláštní zajímavostí kozlíku je, že ho milují kočky, takže je před nimi třeba sušenou rostlinu schovávat, aby ji neznehodnotily.

  • Třezalka tečkovaná

Čaj z třezalky má takové grády, že je srovtřezalkanatelný s antidepresivy. Třezalka zvládne potlačit lehkou až středně těžkou depresi. Je také ideální při nespavosti a žaludeční neuróze. Kromě sedativních účinků pomáhá při onemocnění jater, žlučníku a v klimaktériu. Výhodou je, že se při pravidelném užívání dostavuje pocit lepší nálady, ale přitom nedochází k tlumícímu efektu. Přesto je třeba mít na paměti, že může dojít k určitému snížení pozornosti. Třezalka hojně roste na našich lukách a sbírá a suší se koncem června v době květu, sbírá se pouze horní část rostliny. Na šálek čaje potřebujeme dvě lžičky sušené třezalky, vývar je sám o sobě chutný.  Během léčby byste se neměli vystavovat sluníčku, neboť třezalka způsobuje přecitlivělost na UV záření. V případě dlouhodobějšího užívání myslete na to, že třezalka snižuje účinnost antikoncepce. Děti a starší lidé by si měli po měsíční kúře dopřát až tříměsíční pauzu. 

Kromě čaje si můžete přichystat třezalkový olej: smíchejte 250 ml olivového oleje s 80 g sušených třezalkových květů, směs nechte 5 dní stát na slunci a každý den protřepte, pak nechte ještě 5 týdnů louhovat v klidu. Třezalkový olej polykejte po lžičkách nebo použijte na masáže či ke vtírání do spánků při bolesti hlavy.

Pro zklidnění nervů můžete tyto tři základní léčivky kombinovat s těmito dalšími bylinami: chmelem, levandulí, mateřídouškou, mátou, řebříčkem, bezem. Přeji dobrý spánek a výbornou chuť!

Zdroje fotografií: pixabay.com

TOPlist

Share Button

Tipy na lepší náladu

Lepší nálada

Máte dneska špatný den? Máte nyní špatné období? Nic se vám nedaří? Máte nanicovatou náladu? Jste rozmrzelí? Naštvaní? Zoufalí? Samozřejmě byste se nejraději zahrabali pod peřinu, opili se nebo snědli tunu čokolády, ale nic z toho vám ve skutečnosti nepomůže. Pomoci vám může jediné: vlastní aktivita. Jistě že ji v sobě teď vůbec necítíte. Ale pořád je vaší součástí a stačí opravdu tak málo: donutit se. Nikdo jiný než vy nemůže pro vás udělat víc. To vy máte celou dobu v rukou tu kouzelnou hůlku, kterou to lze změnit. Takže to udělejte a uvidíte, že se budete cítit lépe! Uvádím pár osvědčených tipů, které působí na naši náladu pozitivně, vy si můžete mezi nimi vybrat jakýkoliv způsob, který je vám sympatický:

  1. Zavolejte nebo domluvte si setkání s někým, koho máte rádi a o kom víte, že vás umí rozesmát. Nemusíte s ním hovořit o svých současných potížích, můžete jen tak tlachat, vzpomínat na staré časy. Pokud ale chcete o svých problémech mluvit, tak to určitě udělejte.

  2. Přestože se vám do toho vůbec nechce, donuťte se k fyzické aktivitě. Zacvičte si, zaběhejte si, vyšlápněte rychlým tempem nejbližší kopec nebo vyjděte několikrát po schodech do nejvyššího patra vašeho paneláku, běžte si zajezdit na kole nebo kolečkových bruslích, nebo alespoň běžte naštípat dříví. Ideálně se úplně fyzicky zrušte. Vyplavte endorfiny. Nemyslete, hýbejte se.

  3. Užijte si jakoukoliv „malou radost“. Pochovejte si svého domácího mazlíčka a vyličte mu, jaký jste měli špatný den. Kupte si nové boty, květinu, nový šroubovák, cokoliv vám udělá radost. Jděte na procházku a všímejte si lidí a věcí kolem sebe, pozorujte svět se zvídavostí člověka, který se po roce vrátil z pustého ostrova. Přečtěte si znovu svou oblíbenou knihu a vypište si z ní oblíbené citáty.

  4. Udělejte něco šíleného. Rozpumpujte adrenalin. Buďte dobrodružní. Běžte si skočit bungee jumping, jděte na lezeckou stěnu, zajezděte si pěkně svižně na motokárách. Odvážné ale může být třeba i to, že si osobně koupíte a také hned doma vyzkoušíte novou erotickou pomůcku. Každopádně překonejte svůj strach a uvidíte, jak vás to osvěží.

  5. Relaxujte. Nemusí se jednat vyloženě o meditaci. Napusťte si vanu, do vody přihoďte příjemnou pěnu či vonnou sůl a zapalte si ke koupeli svíčku, uvědomujte si, jak se vaše tělo ve vodě uvolňuje. Nebo se pohodlně uvelebte a pusťte si vaši oblíbenou muziku, poslouchejte ji se zavřenýma očima. Nebo si s vaší oblíbenou písní pěkně zahlas zazpívejte. Zatančete si a nemyslete na to, jak to vypadá, nechte své tělo, ať si dělá, co se mu líbí. Důležité je přestat přemýšlet.

Určitě ale nezahánějte chmury jakýmkoliv druhem jídla či pití, nechcete si vypěstovat závislost ani přibrat. Také se nesnažte zapomenout na svoje problémy ležením na gauči a bezcílným čuměním na bednu, stres se tak uvolňuje mnohem pomaleji a bez valného efektu.

Co je důležité? Neusnout na vavřínech, pokračovat. Nezůstat u toho jediného výstřelku změny. Dělat alespoň jednu z těch příjemných věcí každý den. Postupně se vám tak vrátí nejen dobrá nálada, ale i barva do tváří. A všechno bude snazší.

Nemusíte čekat, až vám něco udělá radost, udělejte si ji sami!

TOPlist Zdroj fotografie: mojefoto.net, fotograf: torzo

Share Button

Kde publikovat?

Každého autora nejvíc ze všeho zajímá, kde může své texty publikovat. Dnes existuje díky internetu velice mnoho možností, 1) jak svou tvorbu čtenářům představit, 2) jak se zúčastnit literární soutěže, 3) jak najít nakladatele.

Zejména nesmělým a začínajícím autorům pro začátek doporučuji si založit vlastní blog nebo facebookový profil, kde můžete svou tvorbu prezentovat a přitom swebmagazin Rozhlednae tu setkáte nejrpve s reakcemi svých známých, kteří k vám budou i v kritice ohleduplnější než někteří „machrové“ zvenku. Pro získání první odvahy je to naprosto postačující. Pokud toužíte po něčem více otevřenějším světu, můžete se zaregistrovat na amatérských literárních serverech (např. v autorské části stránek www.webmagazin.cz nebo na www.liter.cz, pro otrlé povahy toužící po kritice se nabízí www.pismak.cz). Výhodou těchto skupinových stránek je, že zde vzájemně o svých dílech můžete diskutovat a autor se u toho nejen mnohé přiučí, ale také může získat spoustu známých s podobnými zájmy.

Další možností prezentace díla je účast v literární soutěži. Účastněte se jak soutěží celostátních, tak především těch regionálních, které organizuje vaše knihovna či město. Literární soutěž je velmi příjemný způsob, jak si vyzkoušet něco nového, jak si poměřit síly. Nezapoliterární soutěž chomutovský kalamářmínejte však na to, že se tu jedná o umělecký projev, který je jen těžko objektivně měřitelný, jeho hodnocení závisí na subjektivních vjemech porotců. Navíc záleží na síle konkurence. A tak první místo, které potěší, neznamená, že jste rozený spisovatel, stejně jako neúspěch neznamená, že váš příspěvek patří do koše. Ne že by výsledek neměl žádný význam, pro vás určitě má, je to totiž motivace k tvorbě i k vývoji. Je to důvod, proč se snažit být ještě lepší. Donutí vás to o svém příspěvku i zpětně přemýšlet: proč vyhrál nebo proč propadl, co mu chybělo, proč nezaujal. Když si přečtete i díla konkurenční, nejspíš tam odpověď najdete, i kdyby byla třeba taková, že líbivé téma chytilo více než vytříbený jazyk.

Jestliže byste své dílo chtěli publikovat v tištěné podobě, i tady máte několik možností. Můžete si vydat knihu či sbírku básní na vlastní náklady třeba prostřednictvím knihovničky. Samozřejmě můžete své texty nabízet do různých časopisů (pozor na zvolený typ časopisu, odmítnutí jsou často způsobena tím, že text se obsahově redakci nehodí, odmítnutí tak nedokazuje nízkou kvalitu vašeho díla). A pokud je vaše dílo dostatečně rozsáhlé a domníváte se, že i čtitelné (což nejprve nejlépe posoudí některý z vašich známých), neváhejte se obrátit na redakci vhodného nakladatelství. Jejich seznam najdete v tomto almanachu, a to včetně jejich zaměření (odborné, próza, tvorba pro děti, sci-fi, poezie). Obrňte se trpělivostí. Většinou je toto nabízení o veliké trpělivosti a neustálém oslovování znovu a znovu. Nečekejte, že vás budou nakladatelé na rukou nosit. Budete vlastně rádi, když vám alespoň někteří odpoví, a to i záporně. Velmi často se totiž stává, že nakladatelé díky obrovské denní poště na většinu nabídek vůbec nereagují. Pokud tedy budete mít na nakladatelství nejen e-mailový kontakt, ale i telefonický, zkuste se nejdřív zeptat, zda vůbec mají zájem si vaše dílo přečíst.

Zdroj obrázků: regionální literární soutěž Chomutovský kalamář, webmagazin Rozhledna

TOPlist

Share Button